Tur til Sofiero ud i det svenske.

Annette L. og Helle havde fået den ide at besøge Sofiero slotspark. Derfor blev der arrangeret en tur d. 10. juni 2012. Det var så heldigt at man kunne få færgebillet og entre til parken som en samlet pakke, hvilket gjorde sejlturen faktisk gratis, når man så entrepriserne til parken.
Der havde desværre kun tilmeldt sig ti personer, en havde dog meldt fra gr. sygdom, så vi drog afsted i to biler fra morgenstunden.
Vejret var grågrumset og fugtigt, men var optimistiske da vi tog hjemmefra.
Efter turen Helsingør-Helsingborg og en kort køretur ankom vi til Sofiero. Der forestod nu en større udpakning af vores medbragte madvarer til dagens fortæring. Man havde hjemmefra enedes om at deltagerne lavede forskellige retter, som kunne deles med alle. Helle havde været forudseende og havde medtaget en barnevogn hvor alle vores pakkenellikker kunne transporteres.
Da vi kom ind i parken mødtes vi af rododendroner og andre blomstrende buske i en kaskade af farver, røde,orange, og gule.
Efter lidt sondering fandt vi en plet med et træ der kunne kunne give lidt læ for vejret, hvor vi drak formiddagskaffe. Friske gik vi så på opdagelse i parken, hvor vi så det væld af forskellige planter i overdådige farver. Parken skråner ned mod Øresund, der gik vi ned med al vores habbengut og skuede over mod fædrelandet og Kronborg. Tilbagevejen var op ad trapper med barnevogn, så det var en kortege der vakte opmærksomhed, bærende en barnevogn mellem sig, hvilket også affødte bemærkninger fra andre om "stakkels barn".
Frokosten skulle indtages og til formålet fandt vi et drivhus, hvor der var et bord og bænke, det "besatte" vi, så vi kunne indtage vores medbragte festmåltid.
Mætte drog vi på videre opdagelse i parken, og beså også slottet med udstilling og billeder af de svenske kongefamilie, bl.a. dronning Ingrid som barn.
Efter en lang god dag tog vi hjem og var enige om at det havde været en god dag, og at det ikke var sidste gang vi prøvede sådan en tur.
I turen deltog: Ingolf og Helle, Annette og Peter,Dorthe og Henrik, Jette, Annette og Stig.
                                                                              Skrevet af Stig