Tur til Andelslandsbyen Nyvang /Julemarked

Søndag d. 24. november 2013 havde bestyrelsen arrangeret tur til Andelslandsbyen Nyvang ved holbæk, under titlen "Oplev tiden da farfar var ung".
Alle deltagerne mødtes ved "Bænken", og kørte sammen til Nyvang. Foreningen stod for afholdelse af entreen. Vejret var tørt men, blæsende koldt. Det kunne dog ikke tage modet fra deltagerne.
Udover den daglige udstilling var der arrangeret julemarked i andelslandsbyen, hvilket man også kunne se, da vi gik rundt og så alle de gamle huse og udstillinger. Man førtes gennem tiden fra sidst i 1800 tallet til frem i 1950 serne i by og på land. Da der var julemarked, var der en masse udefra kommende boder, der falbød forskelligt, både julesager og ting til hele året. Meget var husflidsarbejde og lignende. En stand fra et microbryggeri ved Bringstrup vakte glæde især hos de mandlige deltagere, grundet de talrige smagsprøver.
Det var meningen at vi skulle have spist i landsbyens cafe´, "Madam Blå", men da køkkenet ikke havde så længe åbent, at vi kunne få hvad vi ønskede, endte vi i et af teltene med pølser som  "hovedret".
Hen på eftermiddagen skiltes vi på parkeringspladsen og drog hjem.
Alle syntes det var en god og oplevelsesrig dag, dog savnedes lidt flere deltagere.

Ref.: Stig Nielsen