Tur til Orø d. lørdag 21. juni 2014

Vi mødtes ca. 20 personer ved "Bænken" og kørte sammen til Orøfærgen ved Hammer Bakker. Overfarten varede bare 10 minuter og vi var på Orø lidt over kl. 10. Hele kortegen kørte til øens turistinformation, men den var endnu ikke åbnet, så vi indtog formiddagskaffen på pladsen foran informationen. Da informationen var åbnet fik vi flere tip om hvad vi kunne bruge vores tur til. Øens lokale motorcykelklub,
MC Island, havde arrangeret et træf for gamle britiske biler, hvilket vi tog hen og så på. Nogle af turens deltagere genkendte flere modeller som deres familie eller venner havde haft.
Frokosten som var på foreningens regning, skulle indtages på et sted som hedder "Spisestedet" og vi kørte derud til den aftalte tid.
Spisestedet er et nedlagt gartneri, og indrettet i de gamle drivhuse.
Efter indtagelsen af frokosten gik vi samlet en tur gennem et sommerhusområde ud til vandet, returnerede til Spisestedet for at hente vores biler.
På vores vej mod Bybjerg gjorde vi ophold ved en brugskunstforretning, hvilket faldt især i de kvindelige deltageres smag.
Da deltagerne havde fået stillet deres nysgerrighed og købelyst, kørte vi til Bybjerg, hvor der bag kroen er noget der hedder "Kulturbeholderen", en bygning der er rejst på Margrethebakken af frivillige.  Indvendig er der malet billeder som fortæller Orøs historie genem tiden fra vikinger og op til nutid.
Tiden var nu så fremskreden, at turen skulle tage sin afslutning, dog var der nogle som valgte at blive lidt længere på øen, så hjemturen foregik  i to afdelinger.
På trods af at vejret så dårligt ud, da vi skulle hjemmefra, rettede det sig på vej til øen, og alle syntes at det havde været en god dag.
                                                                                                                                    Ref.: Stig Nielsen